Gepubliceerd op: 27 december 2021

December, een maand vol lekkernijen. Een maand vol verleidingen, die vaak moeilijk te weerstaan zijn. “Kom neem er nog gezellig een”, zegt een familielid dan. En jij, jij wilt de pret niet bederven. En je neemt er weer een. Een wordt al snel meer en voor je het weet ben je met Sinterklaas, met de kerstdagen, eigenlijk de hele maand door, teveel aan het eten (en drinken) wat je eigenlijk niet gepland had.

Het gevolg: ja, je vond je keuze toen goed en lekker, maar met extra kilootjes erbij ben je absoluut niet blij!

Spaans benauwd voor Oudjaarsdag?

Waren de afgelopen feestdagen voor jou een beetje zoals hierboven beschreven? Nu is de kans het recht te zetten. Je hoeft het met Oud & Nieuw in het vooruitzicht, echt niet Spaans benauwd te krijgen. Wat gebeurd is, is gebeurd!

Het is vaak ook moeilijk om weerstand te bieden aan de continue stroom van verleidingen. Ook met Oud & Nieuw. Maar, je hoeft echt niet een fles champagne, plus appelbeignets, appelflappen en oliebollen te nuttigen. Het is geen moeten. Je bent vrij om iets te kiezen en daar bewust van te genieten.

Tips voor omgaan met de verleidingen van Oud & Nieuw

Met onderstaande tips kun jij zeker bewust omgaan met de verleidingen!

– Beperk het eten van de lekkernijen alleen tot oudjaarsdag. Begin het jaar daarna lekker in balans!

– Maak keuzes. Niet én in de ochtend al overdadig ontbijten, tussendoor de kerstkransjes die je nog had, een high tea in de middag en ’s avonds uitgebreid gourmetten met wijn erbij en een toetje na. En oudjaarsavond is lang… de fles champagne, de oliebollen. Je hoeft niet alles te eten en drinken, echt niet!

– Probeer bij de keuzes die je maakt zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken. Carpaccio is bijvoorbeeld een betere keuze dan een pasteitje. En heldere groentesoep verdient de voorkeur boven een tomaten crèmesoep. Als dessert is het dan beter om voor sorbetijs te kiezen dan voor een machtige coupe roomijs. Gebruik vooral de Ladyline App ook om producten te vergelijken.

– Regelmaat is ook nu weer nummer 1! Ook al sta je later op dan gewoonlijk, houd de 6 eetmomenten aan van 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Als je een extraatje neemt, neem dit dan als een vervanger van een tussendoortje en neem bijvoorbeeld een sneetje brood minder bij de lunch.

– Maak van tevoren afspraken met jezelf met betrekking tot de hoeveelheid alcohol die je gaat nemen en de hoeveelheid hapjes/ extraatjes tussendoor. En: leef die afspraken ook na.

– Let bij gourmetten en steengrillen op de extra’s, zoals het brood erbij en de sausjes. De rode sausjes genieten de voorkeur. Kies bij voorkeur voor groenten en magere vissoorten. Vlees bevat al snel veel ‘slechte’ vetten.

– Houd er op oudjaarsdag overdag al rekening mee dat er in de avonduren extra dingen genuttigd worden. Neem overdag 3 maaltijden en 2 tussendoortjes en geen uitzonderingsproducten. Dan kan die oliebol of dat glaasje champagne geen kwaad.

– Beweging is nu ook weer niet weg te denken. Maak er een actieve dag van en maak tussen de borrels en diners door een goede, stevige wandeling.

Heb je nog vragen hierover? Neem dan – via de Ladyline App- contact op met een van jouw coaches. Wij helpen jou met alle plezier.

Fijne oudjaarsdag!