Vet, hoe zit het daar nou mee?

Gepubliceerd op: 20 juni 2018

In de jaren 90 was Low Fat de trend. Er was een ware vetvrije dieetrage gaande. Tegenwoordig heeft vet nog steeds een slechte naam. We willen het nou eenmaal niet op onze heupen hebben. Maar moeten we daarom vetten dan tot een minimum beperken? Is vet wel echt onze vijand? Of zit het iets genuanceerder? Dat behandelen we in dit artikel.

Over vetten

Onverzadigde vetten, transvetten, verzadigde vetten. Er zitten meer soorten vetten in onze voeding. Een korte uitleg:

  • Transvetten: vaak in kant-en-klare (junkfood) producten, zoals chips en koekjes, maar ook in taarten en andere baksels, zelfs in koffiecreamer. Dit vet kan zorgen voor een verhoogd cholesterolgehalte, wat kan resulteren in hart- en vaatziekten. Je lichaam heeft niets aan transvetten, laat dat duidelijk zijn.
gebak

Gebak, zo lekker…

  • Verzadigde vetten: een makkelijke manier om ze te herkennen is, dat deze vetten stollen als ze koud worden. Je vindt deze onder andere terug in dierlijke producten – zoals volle zuivel en vet vlees – maar ook in chocolade, gebak en snacks. De meningen over dit vet zijn verdeeld. Zo zorgt het in het algemeen voor een verhoging van het LDL-cholesterolgehalte, wat ook weer kan zorgen voor een risico op vaat- en hartziekten. Je vindt dit verzadigde vet ook in het momenteel vooral door foodies, fitgirls en health freaks populaire kokosolie. Wij zijn niet zwart-wit in onze mening en volgen de studies die aangeven dat je als richtlijn aanhoudt om niet mer dan 10% van je voeding uit verzadigde vetten te laten bestaan.
  • Onverzadigde vetten tot slot: deze verhogen het goede HDL-cholesterolgehalte in je bloed. Onverzadigde vetten zijn onder meer te vinden in vette vis, olijfolie en noten.

Overigens, voor alle duidelijkheid: de meeste voeding bestaat uit een combinatie van verschillende vetten.

vet

Friet, lekker maar vaak niet de gezondste bereidingswijze

 

Mag ik volle melk drinken? Of boter op mijn brood smeren?

Er is geen reden om zo drastisch te reageren. Zoals gezegd, wij volgen de studie van UMC Utrecht. Zij zijn bezig met een onderzoek naar de richtlijn om niet meer dan 10 procent van je voeding uit verzadigd vet te laten bestaan. 

En om de vraag echt te beantwoorden: ja, je mag nog steeds volle melk drinken, met mate. En boter op je brood zeker! De onderzoekers van UMC Utrecht hebben het vermoeden dat het risico op de eerder genoemde hart- en vaatziekten af kan hangen van het soort verzadigd vet of van welk voedingsmiddel deze vetten afkomstig zijn. 

Met name de vetten uit zuivelproducten lijken geen hogere kans te geven! 

 

Vet maakt dik, schrappen dus!

Ook dit is te kort door de bocht. We hebben dagelijks vet nodig. Zo geeft vet smaak aan ons eten en helpt ons langer verzadigd te zijn na de maaltijd. Vet zorgt ook voor:

  • een betere opname van vitamines (A, D, E en K)
  • verlaging van je LDL-cholesterolwaarden

Én vetten zijn bouwstoffen voor onze hersenen, zenuwstelsel en hormonen. 

Vet maakt dus niet direct dik. Ons lichaamsgewicht neemt toe, door het verbranden van minder calorieën, een ongezonde leefstijl, met te weinig beweging en een slecht voedingspatroon. 

Als je honger hebt, kun je nog altijd beter die vette avocado eten (200 Kcal), dan pak ‘m beet een handje winegums (eveneens 200Kcal). Uit die avocado – als voorbeeld – haal je wél waardevolle voedingsstoffen. Dat vindt ons lichaam fijn! Deze waardevolle voedingsstoffen zitten natuurlijk niet in de winegums.

Gezonde vetten heb je net als koolhydraten en eiwitten nodig voor een gezond lichaam

 

Gezond eten maakt gelukkiger

En daar hoort ook vet bij. Het tijdschrift Plos On publiceerde een onderzoek, waaruit bleek dat het nuttigen van veel ongezonde vetten de kans op depressies kan vergroten. Er bleek een duidelijk verband te zijn tussen de depressieve klachten en het voedsel dat de proefpersonen nuttigden. Goed om te weten: onverzadigde vetten uit onder andere vette vis (denk aan haring of zalm), olijfolie en noten (ongebrand en ongezouten) verkleinen juist de kans op een depressie!

Vet- feiten over vet

Gezonde vetten maken gelukkiger

Kokosolie, is dat nou wel of niet een goede keuze?

Kokosolie bestaat voor 82% uit verzadigde vetten. hmm… reden tot bezorgdheid over de adviezen om kokosolie te gebruiken? Nee. Mits je jouw gezonde verstand gebruikt.Vetten, dus ook kokosolie, moeten wel deel uitmaken van je voedingspatroon, maar slechts een klein deel. Een smoothie waarin je vijf eetlepels kokosolie moet doen… dat is natuurlijk een duidelijke no go! 

Tot slot, enkele tips

We hopen jou met dit artikel meer duidelijkheid te hebben verschaft over vetten. En met deze tips helemaal:

  • eet zo onbewerkt mogelijk, beperk of vermijd kant-en-klaar maaltijden/producten, alcohol, snacks en snoep
  • een een half handje nootjes per dag
  • eet wekelijks vette vis

Gebruik jouw gezonde verstand en kies dus voor gezonde vetten. Kies bewust. En geniet ook. Heb je hier hulp of advies bij nodig? Neem dan eens contact op met een Ladyline vestiging bij jou in de buurt voor advies op maat!