Gepubliceerd op: 27 december 2021

De leefstijlcyclus bestaat uit beweging, voeding en ontspanning. Drie factoren die van invloed zijn op jouw vitaliteit, gezondheid, fitheid, maar ook op je gewicht.

Nou komen beweging en voeding als vanzelfsprekend aan bod, wanneer je het hierover hebt. Maar, ontspanning is net zo belangrijk. Immers, als je voedingspatroon goed gebalanceerd is, je ook lekker actief bent, maar je slaapt slechts een paar uurtjes per nacht en wordt elke ochtend moe wakker…. dan lijk je misschien wel fit, maar ben je eigenlijk veel meer een energievreter van je eigen lichaam. En dat wil je niet, toch?

Ontspanning is net zo belangrijk als voeding en beweging

Die korte nachten, of als je slecht inslaapt, kunnen verschillende oorzaken hebben. Zo kan het voor jou een gewoonte zijn geworden te nachtbraken, bijvoorbeeld tv-kijkend. Dit kun je makkelijk aanpassen. Je zal merken dat eerder naar bed gaan, meer nachtrust dus, je overdag nóg meer energie zal geven. Dat maakt ook het afvallen en op gewicht blijven makkelijker.

Als stress een oorzaak is van te weinig nachtrust of slecht in slaap komen, dan is dat minder snel aan te passen. Door kleine stappen te zetten en de stress te kunnen reduceren, of ermee om te kunnen gaan, zal je wel meer ontspanning kunnen vinden. Want, wist jij dat teveel stress het proces van afvallen juist verstoort? Dit gegeven alleen is al een goede reden om hier iets mee te doen.

De Leefstijl Cyclus

Stress als oorzaak nummer 1 van slaapproblemen

Stress is helaas oorzaak nummer 1 van slaapproblemen. Heb je teveel stress, dan zit je lichaam namelijk vol met het stesshormoon cortisol. En om goed te kunnen slapen moet je cortisol hormoonspiegel juist laag zijn. Stress ‘an sich’ kan natuurlijk diverse oorzaken hebben. Werkstress, problemen in de familiaire kring, relatieproblemen, gezondheidsgerelateerde problemen, of bijvoorbeeld omdat er een belangrijk moment (zoals een examen) voor de deur staat. De ene oorzaak is natuurlijk de andere niet en de een heeft langduriger impact dan de ander. Maar, wanneer je ervaart dat stress ‘bezit van je neemt’, dan is het op dat moment een last.

Slapen en stress zijn dan ook absoluut geen vrienden van elkaar. Soms kun je overigens niets doen aan het feit dat je stress ervaart. Je kunt wel proberen het onder controle te hebben, zodat je emmertje niet overloopt. Want, als stress zorgt dat je onvoldoende ontspanning hebt, daar lijden beweging en voeding vaak ook onder. Denk maar eens aan ‘overeten door emotie’.

Piekeren is ook iets dat met stress gepaard kan gaan. Weet wel dat piekeren niets oplost. Het zorgt er vaak wel voor, dat je niet goed in slaap komt, of vaker wakker bent gedurende de nacht. Kortom: je nachtrust lijdt eronder.

Met de volgende tien tips willen we jou in elk geval helpen om zonder stress te gaan slapen.

ontspanning en nachtrust

10 tips om lekker te slapen, zonder stressgevoel

Wil je je graag lekker in je vel voelen, dan is het belangrijk dat je voldoende beweegt. Voeding, met name hoe gebalanceerd je voedingspatroon is, is daar essentieel in. Maar, zonder voldoende ontspanning is het bereiken van je persoonlijke doelen erg lastig. Weet dat onze coaches er voor je zijn. Als luisterend oor, voor tips en praktische adviezen. 

  1. Leg je mobieltje op tijd weg, vermijd voor het slapen gaan ook de TV. Laten we zeggen minimaal een uurtje voor het slapen gaan. Het licht kan je bioritme verstoren. Als je al niet zo makkelijk inslaapt, helpt dit natuurlijk niet!
  2. Wist je dat kamillethee kan helpen angsten te verlagen? Baat het niet, schaadt het niet.
  3. Geef je lichaam en geest weldaad en ontspanning met een warm bad. Denk bijvoorbeeld aan atlasceder, een etherische olie met ontspannende werking. Ook lavendelolie kan lekker en ontspannend zijn.
  4. Doe oefeningen in de avond, niet lang voor het slapen gaan. Nee, we bedoelen geen intensieve training. Wat wel? Ademhalingsoefeningen, meditatie, yoga. Zoek ‘Dé ontspannen workout’ eens op in de Ladyline App. 
  5. Over oefeningen gesproken, lichte beenoefeningen blijken wel goed te werken. Ze beïnvloeden de bloedcirculatie, wat rustgevend werkt en daarmee helpt om beter in slaap te vallen. Denk aan been lifts, squats. Samen kunnen we kijken welke oefeningen voor jou goed zijn.
  6. Schaapjes tellen. Nou, laten we het concreet maken. Schaapjes tellen is daadwerkelijk effectief, maar wellicht ietwat kinderachtig. Wat de essentie is: focus je op 1 gedachte, richt je op 1 ding. Bijvoorbeeld je ademhaling. Adem bewust en geconcentreerd in en uit, totdat je je rustig voelt.
  7. Verbeelding helpt ook. Beeld in dat je slaapt.Als je je voorstelt dat je al in een rustige slaap bent, kom je in een rustige staat van ontspanning. Dat helpt!
  8. Beweging is ideaal om stress te verlichten. Het is overigens ook aangetoond dat beweging, met name voor wie slaapproblemen kent, de kwaliteit van de slaap mogelijk verbetert. Doe dit dan wel niet vlak voor het slapen gaan.
  9. Piekeren, we benoemden het al, werkt averechts. De stress blijft in je hoofd, blijft in je lijf, en je komt er niet verder mee. Gevolg: slechte nachtrust, wat weer energie kost. Probeer het piekeren te vermijden door in de loop van de dag of vroege avond een kwartiertje te besteden aan je zorgen.
  10. Een gebalanceerd voedingspatroon is goed voor zoveel dingen, ook voor je nachtrust. We kennen allemaal wel dat je niet zo goed slaapt na flink (teveel) getafeld te hebben, of na een paar glaasjes teveel. Als je zorgt voor lichte maaltijden, regelmaat en voldoende energie (het energieniveau dat bij jou past), draagt jouw voedingspatroon bij aan een betere nachtrust, aan meer ontspanning.

Leefstijl is een samenspel van de verschillende factoren

Bij onze medewerksters krijg je de aandacht en het luisterende oor waar je behoefte aan hebt. Alleen als wij weten wat er speelt, kunnen wij jou namelijk de behandelingen op maat geven waar wij voor staan. Waar onze gesprekken de ene keer over praktische voedingstips gaan, of een keer luchtig over je vakantie, gaan ze de andere keer over stress. Die kunnen wij niet oplossen, maar samen kunnen we wel stappen zetten die voor jou leiden tot een leven met meer ontspanning!