Doe jij ook al online de supermarktboodschappen? | Ladyline, de nr. 1 in afvallen!

En waarom?

Gepubliceerd op: 19 mei 2017

Steeds meer mensen maken gebruiken van de mogelijkheid om online de supermarktboodschappen te doen. Verschilt de inhoud van de ‘boodschappentas’ van de onlineshopper van degene die de winkel bezoekt? De onlineshoppers bestellen gemiddeld minder ‘ongezonde’ producten dan de winkelbezoekers. Dat is een opmerkelijke vaststelling. 

Verschil in boodschappentas

Vier miljoen mensen in Nederland doen elke dag hun boodschappen in de supermarkt. Met of zonder briefje, gebruikmakend van een mobiele app of zelfscanner. Steeds meer mensen maken gebruik van onlinemogelijkheden. Je haalt de boodschappen op in het pick-up point of laat ze bezorgen. Verschilt de inhoud van de ‘boodschappentas’ van de onlineshopper van degene die de winkel bezoekt? Uit onderzoek van de Universiteit van Gent blijkt dat er verschillen zijn. Onlineshoppers bestelden gemiddeld 5,7% ‘ongezonde’ producten, de winkelbezoekers kochten 10,4% uit die categorie.

Verleidingen

In de winkel sta je bloot aan verleidingen, terwijl het online alleen maar foto’s zijn. De items in de winkel zijn meer tastbaar en daardoor moeilijker te weerstaan. We gaan ervan uit dat je producten kiest omdat je op korte termijn behoefte hebt aan iets lekkers.

De boodschappen in de winkel neem je mee waardoor verleiding eventueel een grotere rol speelt, online moet je wachten. Online worden naar verhouding meer producten in bulk gekocht, je geeft meer geld uit waardoor je wellicht minder in verleiding komt om iets minder gezonds te kopen.

Gezondheidseffect

Zou het verschil tussen fysiek en online winkelen groot genoeg zijn om een eventueel gezondheidseffect te signaleren? Dat is de vraag.

Wil jij opletten op jouw voedselconsumptie? Als je weet van jezelf dat je gemakkelijke en vaak wordt verleid, dan is online boodschappen een goede manier om dat in goede banen te leiden.

Tags: , , , ,